Razem poprawiamy komfort życia w miastach
Dążymy do neutralności klimatycznej
Doceniamy Miasta z Klimatem - weź udział w konkursie!

Razem poprawiamy komfort życia w miastach
Dążymy do neutralności klimatycznej
Doceniamy Miasta z Klimatem - weź udział w konkursie!

Razem poprawiamy komfort życia w miastach
Dążymy do neutralności klimatycznej
Doceniamy Miasta z Klimatem - weź udział w konkursie!

Artykuły

3.jpeg
2020-08-21

Od zrównoważonego transportu do lepszego klimatu

Od 2002 roku, w dniach 16-22 września wszystkie europejskie kraje obchodzą Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Do tegorocznego pozostał niespełna miesiąc. To dobry moment, by zastanowić się, co można zrobić, aby transport nie szkodził nam i środowisku.

Zrównoważony transport – co to takiego?

Zrównoważony transport to idea tworzenia komunikacji, która będzie równie efektywna ekonomicznie, co minimalnie szkodliwa dla środowiska naturalnego. Obejmuje zarówno kontrolę emisji szkodliwych substancji (w tym spalin), jak i promocję transportu zbiorowego czy wykorzystującego energię odnawialną. Zrównoważony transport zakłada również ograniczenie dominowania w przestrzeni miejskiej infrastruktury związanej z samochodowym transportem indywidualnym, czyli budowy parkingów czy tworzenia ich w obrębie chodników dla pieszych itp.

Czy to rzeczywiście potrzebne?

Jeśli zastanawiacie się, dlaczego to takie ważne, mamy dla Was co najmniej kilka powodów. Blisko 30% całkowitej emisji CO2 w Unii Europejskiej pochodzi z transportu, a z tego aż 72% z transportu drogowego1. Do tego należy dodać problem korków, które przyczyniają się do zwiększenia emisji zanieczyszczeń i ograniczenia przestrzeni. Już w 2015 r. Firma TomTom2  podała, że od 2008 r. poziom korków na całym świecie wzrósł o 13%. Wówczas w Łodzi kierowcy spędzali w korkach aż o 54% więcej czasu (efekt prac prowadzonych przy trasie W-Z, która zmieniła się w miejską autostradę z „tunelem” długości 150 m i dużym przystankiem przesiadkowym dla tramwajów). Poza zwiększeniem emisji korki wyraźnie wpływają na obniżenie poziomu jakości życia mieszkańców miast.

Na własnych nogach

Pierwszym, a zarazem najprostszym, sposobem na transport, który bezpośrednio przyczynia się zarówno do poprawy stanu środowiska, jak i naszego zdrowia, jest chodzenie pieszo. W końcu nawet piramida żywieniowa wskazuje na aktywność fizyczną jako na podstawę dobrej kondycji. Dlatego, jeśli tylko możecie, zamiast jazdy samochodem wybierzcie spacer.

Czas na rower!

Mieszkańcy polskich miast coraz częściej wymagają od władz samorządowych rozbudowy sieci dróg rowerowych, domagają się kontrapasów czy też innych udogodnień. Zgodnie z wynikami badań „Cycling and urban air quality”3 odpowiednia infrastruktura dla rowerzystów sprawia, że coraz więcej osób wybiera taki rodzaj transportu. Ponadto rośnie liczba miast, które wprowadzają system rowerów publicznych. Poza zmniejszeniem emisji spalin, wybór roweru wpływa korzystnie na kondycję i stan zdrowia ich użytkowników.

Pierwszeństwo dla komunikacji miejskiej

O ile nie chcecie lub z różnych przyczyn nie możecie stać się rowerzystami, warto zastanowić się nad „porzuceniem” samochodu osobowego na rzecz komunikacji miejskiej. To sposób m.in. na przeciwdziałanie korkom. Ewidentnie widać, że nawet najbardziej fantazyjne poszerzanie dróg, nie pozwoli na rozładowanie tego problemu. Co innego zastąpienie samochodów autobusami i tramwajami. Dla tych pierwszych coraz częściej wydzielane są bus-pasy, dzięki którym inne samochody nie zakłócają ich jazdy. W przypadku tramwajów dość często zostają wydzielone torowiska, których trasa nie pokrywa się z pasem jezdni. Kolejnym sprytnym rozwiązaniem zachęcającym do korzystania z komunikacji zbiorowej jest nadanie jej priorytetu na skrzyżowaniach. Tramwaj czy autobus, (idealny byłby elektryczny lub hybrydowy, czy też napędzany biogazem lub wodorem) ruszając z przystanku czy zbliżając się do świateł, niemal od razu dostaje zielone. Wówczas jazda staje się dużo szybsza, a przez to przyjemniejsza.

Mniej samochodów 

Rozwiązań sprzyjających wcieleniu idei zrównoważonego transportu w życie jest wiele. I co cieszy – wciąż ich przybywa. Wiele już od lat funkcjonuje w zachodnioeuropejskich i azjatyckich miastach. Tam doskonale się sprawdzają, dlatego są sukcesywnie przenoszone i przystosowane do polskich warunków. Przykładem tego są działania mające na celu ograniczenie ruchu samochodowego w centrach miast. Pierwszym miastem, które odważyło się na taką rewolucję, był Singapur. Tam już w 1975 r. wprowadzono opłaty za wjazd do centrum. Jednocześnie zadbano o usprawnienia w komunikacji publicznej. Kolejnym był Rzym. Jednak chyba najbardziej znanymi przykładami są Londyn i Sztokholm. Tam ruch samochodów zdecydowanie zmalał (nawet do 30%). W zamian wzrosła liczba autobusów, taksówek, a także rowerów. Dobrym i coraz popularniejszym sposobem na ograniczenie ruchu w centrach miast jest tworzenie parkingów na obrzeżach (tzw. Park-and-ride) wraz z systemami zachęcającymi do dalszej podróży komunikacją miejską lub rowerami publicznymi.

„Podziel się” samochodem

Kolejną szansą dla zrównoważenia transportu w miastach jest elektromobilność, czyli zastosowanie pojazdów z napędem elektrycznym. Do ich popularyzacji przyczynia się m.in. usługa car sharingu. Na czym ona polega? To trend, który wpisuje się we wciąż zyskujące na popularności zjawisko ekonomii współdzielenia. „Sharing economy” zakłada posiadanie rzeczy i dóbr pod warunkiem dzielenia się nimi z innymi. Według tej zasady działają takie inicjatywy jak znany wszystkim BlaBlaCar, czyli aplikacja dla osób, która zaprasza innych użytkowników do wspólnego podróżowania. Kolejną opcją jest wypożyczanie samochodu na czas. Firmy, które prowadzą takie wypożyczalnie, coraz częściej stawiają właśnie na samochody zasilane prądem lub z napędem hybrydowym. Wiele miast wspomaga takie działania, m.in. przez przyznanie samochodom eklektycznym dodatkowych miejsc postojowych czy udzielenie prawa do korzystania z buspasów.

Miasta, które stosują infrastrukturę przyjazną dla pieszych (np. szerokie chodniki, brak przycisków do uruchamiania świateł) i rowerzystów (np. śluzy, stojaki, wydzielone drogi dla rowerów, pasy rowerowe) czy też ułatwiają kierowcom samochodów przesiadanie się do komunikacji miejskiej lub do samochodów elektrycznych, mogą pochwalić się swoimi projektami w naszym konkursie „Miasto z klimatem – najlepszy zrealizowany projekt”.

 

1. https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20190313STO31218/emisje-co2-z-samochodow-fakty-i-liczby-infografika

2. https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/

3. https://ecf.com/sites/ecf.com/files/150119-Cycling-and-Urban-Air-Quality-A-study-of-European-Experiences_web.pdf

 

 

 

1.jpeg
2.jpeg
3.jpeg
4.jpeg
5.jpeg
6.jpeg
7.jpeg
Organizator
Partnerzy